19. 9. 2015

Kdybychom se neviděli (The Last Time We Say Goodbye) | recenze


Smrt je všude kolem nás.
Jen si jí nevšímáme. 
Dokud nemusíme. 

Lex byla šťastná. Měla kompletní rodinu. Kluka, co milovala. Kamarády, kteří se na ni nedívali, jako by se měla každou chvíli zhroutit.
Teď je z ní holka, jejíž bratr spáchal sebevraždu. A vypadá to, že už taková bude navždycky.
Lex se teď pokouší poskládat si život dohromady a snaží se vytěsnit, co se stalo té noci, kdy Tyler zemřel. Ale je tu tajemství, které nikomu neprozradila, esemeska, kterou Tyler poslal, co mohla změnit všechno.
Lexin bratr je pryč. A ona zjišťuje, že duchové nemusí být skuteční, aby vám nedovolili jít dál.
- oficiální anotace z goodreads


Hned na začátek musím říct, že ačkoli jsem od Kdybychom se neviděli čekala hodně, nezklamala mě, možná mě spíše překvapila tím, jak působí reálně. Téma, o kterém je řeč, tuto knihu neřadí mezi něco, co si s sebou vezmete na dovolenou ke čtení na pláži, hodí se spíše do pochmurného, podzimního počasí a doporučuji ji tedy číst, pokud jste připraveni číst o tak zdrcujícím tématu, jako je sebevražda, protože vás bude v průběhu čtení rozcupovávat na kousíčky...

Postavy jsou nejdůležitější část této knihy a něco, co se autorce obzvláště povedlo. Líbilo se mi, jak měla každá z postav svůj vlastní charakter a ty se měnily. Autorka dokonale vykreslila chování Alexis v různých (většinou nepříjemných) situacích a to, jak člověka tak hrozná událost změní. To, že někdy má člověk pocit, že se z toho už nikdy nedostane, že už navždycky bude ten, jehož sourozenec spáchal sebevraždu. Dá se s něčím takovým vůbec žít? 
Lex mi bylo zkrátka neuvěřitelně líto, i když vím, že to by zrovna ráda neslyšela. 
Také se mi líbilo, že Lex není ta obvyklá "hrdinka" young adult, protože miluje matiku (a nejen proto). Je to neotřelé a originální.
I ostatní postavy byly důležitou součástí příběhu, především matka Lex a Tye, která trpěla snad víc, než Alexis, otec, který opustil rodinu a přátelé Alexis.

Kapitoly na sebe nenavazují a autorka hodně přeskakuje a vrací se do minulosti, do dob, kdy Ty ještě žil. Alexis v těchto kapitolách popisuje vzpomínky na Tylera a snaží se tak svým způsobem zjistit, co ho dovedlo k tak zoufalému činu. Z části se ale příběh odehrává i v přítomnosti. 

Příběh je o ztrátě bratra, ale především je o lidech, kteří zůstali, o tom, jak se s něčím takovým vyrovnávají. O tom, jak je těžké v takové situaci jít dál - jestli to vůbec jde. Kromě hlavního tématu se v knize objevuje také rozvod rodičů Alexis a Tylera.

Myslím si, že Kdybychom se neviděli je kniha, nad kterou budete dočtení ještě hodně přemýšlet. Já jsem nad ní přemýšlela dost a určitě si ji někdy přečtu znova. S klidným svědomím ji můžu zařadit mezi nejlepší knihy, které jsem v tomto roce zatím přečetla. Je odlišná a rozhodně stojí za přečtení. 

5/5


Knihu Kdybychom se neviděli vydalo nakladatelství CooBoo v září 2015.
V originále vyšla pod názvem The Last Time We Say Goodbye v únoru 2015 nakladatelstvím Harper Teen.
Kniha nepatří do žádné série a má 400 stran.

4 komentáře:

  1. Väčšinou knihy takéhoto žánru nečítam, no po dočítaní recenzie mi v hlave blúdilo kopu otázok na ktoré by som chcela poznať odpoveď, a to sa dozviem jedine ak si tu knihu prečítam. :) Naozaj veľmi pekná recenzia. (www.abookbae.blogspot.sk)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že nebudeš litovat, pokud si tuto knihu přečteš :). A děkuji... :)

      Vymazat
  2. Tak na tuto knihu mám taky zálusk. Úplně prvně mě zaujala krásnou obálkou, takže jsem se hned pídila po anotaci. Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se ti bude líbit, je to opravdu hezká kniha :)

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře. :)

Design by DebiElova|Blogger Template by debielova.blogspot.cz