18. 10. 2015

Pátá vlna (The 5th Wave) | recenze

Po první vlně zůstala pouze tma. Druhé vlně unikli jen ti šťastnější. A třetí vlnu přežili ti, kterým štěstí uniklo. Po čtvrté vlně platí jediné pravidlo: nevěř nikomu.
Teď se blíží vlna pátá a po opuštěné dálnici prchá Cassie před Jinými, bytostmi, které jako lidé pouze vypadají. Jiní se potulují krajinou a zabíjejí na potkání; rozprášili poslední přeživší pozemšťany. Cassie věří tomu, že kdo zůstane sám, ten přežije. Pak se však setká s okouzlujícím a tajemným Evanem Walkerem, jenž je možná jedinou Cassiinou nadějí na záchranu jejího bratra – nebo dokonce jí samotné. Cassie si musí vybrat: mezi důvěrou a beznadějí, mezi vzdorem a kapitulací, mezi životem a smrtí. Vzdát se, nebo se sebrat a jít dál.
- oficiální anotace z goodreads

Ze začátku jsem byla neuvěřitelně zmatená. Prvních sto stran vypráví Cassie a pak najednou bum - a příběh vypráví úplně někdo jiný, čtenář nemá ponětí, kdo to je, co má s Cassie společného, zkrátka neví vůbec nic. Po dalších třiceti stránkách se opakuje stejný scénář - opět je příběh vyprávěn jinou osobou. Přišlo mi to hrozné, protože jsem nevěděla nic a už mě to i začínalo nudit. Jenže pak to najednou začalo být zajímavé a tento styl psaní (střídání postav) se mi začal líbit, protože tohle přesně tato kniha potřebovala. Ve výsledku se právě díky střídání vypravěčů celý příběh pospojuje.

Byly tady části, kdy jsem chtěla hlavní hrdiny něčím praštit (v jedné části knihy jsem opravdu nenáviděla Cassie), jiné části mě zase pohltily a donutily mě se zamyslet. V knize je mnoho momentů, které ukazují, co taková situace (příchod mimozemšťanů a zabití několika miliard lidí) udělá s lidskou psychikou. Jak daleko je člověk ochotný zajít, aby udržel naživu sebe a ty, které miluje. Komu se rozhodne věřit a komu ne.

Některé scény v knize jsou dost zdlouhavé, některé jsou zase vyloženě nabité akcí a čtenář nemůže přestat číst. A stejně tak to je s momenty překvapení, kterých je kniha plná. Některé jsou bohužel  předvídatelné, některé zase vůbec a u některých má člověk pocit, že ví, jak to dopadne - jenže pak o tom začne pochybovat a najednou už si zase myslí něco jiného... Nejenom, že jsou z toho, na jaké straně je dobro, zmatení hrdinové v knize, ale také čtenáři neví, komu věřit.

Samotný nápad a myšlenka se mi opravdu líbí a je podle mě i docela originální, ale autor si bohužel neodpustil několik znaků, kvůli kterým se kniha zařadila mezi klasickou YA fikci - milostný trojúhelník nebo třeba ten stupidní fakt, že z toho bude trilogie - podle mě je tento příběh jako dělaný pro samostatnou knihu a docela se bojím, jak dopadnou další díly. I tak si ale druhý díl (který vyjde letošním prosinci) přečtu, protože ačkoli jsem spoustu postav nenáviděla, nakonec mi svým způsobem přirostly k srdci. Konec je otevřený a proto chci vědět, jak to všechno dopadne.

Pátou vlnu bych kvalitou rozdělila na dvě části - první polovinu knihy bych hodnotila asi dvěma hvězdičkami a druhou čtyřmi nebo pěti. Proto nakonec knize dávám tři a půl a vůbec si nemyslím, že je to špatné hodnocení - naopak alespoň nechávám prostor pro zlepšení v dalších dílech :).

3,5/5

Knihu Pátá vlna vydalo nakladatelství Baronet dne 13. 11. 2013.
V originále vyšla pod názvem The 5th Wave dne 7. 5. 2013 nakladatelstvím Penguin Books.