13. 3. 2016

Polibek pro Annu - Stephanie Perkins | recenze

Když jsem se do této knihy pouštěla, nevěděla jsem, co čekat. Chtěla jsem si ji přečíst hlavně ze zvědavosti, abych konečně zjistila, co lidi tolik bere na dívčím románu. Dívčí román už jsem delší dobu nečetla a při pohledu na tu roztomilou obálku mě dokonce napadlo, jestli na to nejsem moc stará, ale nakonec se ukázalo, že tato kniha dokáže nabídnout více než jen přecukrovaný romantický příběh.

Anotace: Sedmnáctiletá Anna se cítí podvedená. Její rodiče ji totiž posílají na roční studium do Francie - přes půlku planety, do neznámého prostředí, aniž by navíc uměla slůvko francouzsky. Musí tak opustit své přátele, potenciální lásku i veškerá pohodlí amerického života a začít úplně nanovo. V romantické Paříži, ve městě, které nikdy nespí, se vrhá do nových vztahů i zkušeností a odhaluje v sobě skryté vlastnosti. A také je tu jeden spolužák, Étienne St. Clair, který se liší od všech chlapců, které kdy Anna potkala…

Anna, hlavní postava, nebyla špatná, ale ani ne zrovna dvakrát sympatická. Každopádně jsem ocenila, že byla vykreslena jako normalní holka, a že měla vášeň pro filmy. Étienne St. Claire, do kterého se očividně všichni (jak z knihy, tak z reálného světa) zamilovali, mě bohužel ničím neohromil. Často to bylo jako na houpačce - jednou se zachoval hrozně a pak byl zase milý. Celkově jsem z této postavy ale neměla úplně dobrý pocit. Na konci už se příběh začal trochu zvrtávat a byl to až moc dokonalý kluk (ano, přesně ten, kterého by si měla každá holka přát). Mnohem sympatičtější mi byl Étiennův kamarád Josh, kterému v příběhu nebylo věnováno tolik pozornosti, ale myslím, že ve třetím díle této série (Isla a šťastné konce) je dokonce hlavní postavou. Líbilo se mi, že byl trochu klidnější (a taky že kreslil, co vám budu povídat). Z dívčích postav mi byla nejsympatičtější Rashmi, další z party, která by si také zasloužila více místa. Příběh mi naopak kazila Meredith, kamarádka Anny i Étienna, která byla do Étienna zamilovaná a občas přehnaně vyšilovala.

Kniha byla velice čtivá a jako stvořená pro to líné odpoledne, kdy se vám zrátka nechce vůbec nic dělat. Bohužel ve mě všechny ty velké zvraty v knize zanechaly chladnou a hned od prvního okamžiku, kdy Anna potkala Étienna, bylo samozřejmě jasné, jak to všechno dopadne. I tak jsem si ale čtení docela užila, a to především díky Paříži, kterou Stephanie Perkinsová skvěle popsala. Opravdu jsem se cítila, jako bych tam byla, navíc jsem si připomněla některá místa, která jsem sama v Paříži navštívila, což mi udělalo radost (i taková drobnost, jako fakt, že Anna byla na stejném letišti, na které jsem doletěla já, dokáže člověku zvednout náladu).

Étienne měl problémy se svou přítelkyní Ellie, se kterými to podle mě autorka trochu přehnala. Po chvíli už mě přestalo bavit pořád si číst o tom, jak se zase hádají a mají problémy, ale Étienne se s ní nemůže rozejít, protože se bojí změn. Ano, bylo to pro něj (kvůli jiným okolnostem) těžší období, ale to, že se stále nerozcházeli, ten příběh úplně ničilo. Korunu tomu nasadil naprosto nepochopitelný románek mezi Annou a Davem, klukem, který najednou v příběhu začal hrát mnohem větší roli, i když se tam předtím téměř nevyskytoval. To mi prostě nedávalo smysl.

Všechno to naštěstí zachraňovali Josh a Rashmi. Ti kdyby v knize nebyli, tak si zaslouží mnohem menší hodnocení. Také musím ocenit, že autorka skvěle vykreslila Anninu zmatenost a strach, který ji doprovázel při jejích prvních dnech ve Francii. Určitě není jednoduché z ničeho nic nedobrovolně opustit Ameriku a vydat se na rok (bez rodiny, přátel a znalosti jazyka) do cizí země, což autorka nezpochybnila a hezky popsala.

Stručně řečeno, nebyl to zbytečně přeslazený romantický příběh (což jsem ocenila), avšak měla jsem dojem, že občas už toho na mě bylo trochu moc. I tak jsem si ale knihu z větší části užila a při jejím čtení jsem si opravdu odpočinula. Pokud chcete na chvíli odjet do kouzelné Paříže a místo svých problémů a trapasů se starat o ty Anniny, neváhejte a začněte číst.

3,5/5

Polibek pro Annu | Stephanie Perkins | Polibek pro Annu #1 | 344 stran | CooBoo, 2012
Anna and the French Kiss | 2010 |